Få hjälp med studierna

February 27th, 2014

Enligt många oberoende undersökningar har Sverige ett av de bästa skolsystemen i världen. Det kostar inget att gå i skola, alla har lika goda möjligheter och undervisningen håller en toppklass. Samtidigt är det allt fler som väljer att låta barnen plugga med en privatlärare utanför skoltid, och detta kan i många fall faktiskt vara ett riktigt bra val. Det finns nämligen otroligt många fördelar med att plugga tillsammans med en privatlärare!

1.  Anpassad undervisning
När man undervisas av en privatlärare är man ofta den enda eleven (läs mer i denna blogg), vilket betyder att all fokus kan läggas på just det som upplevs som särskilt svårt. Därför har läraren även bättre resurser och mer tid att förklara och ge stöd till eleven. På det här sättet kan undervisningen anpassas för att svara på varje elevs unika behov.

2.  Undervisning i en bekväm miljö
För det mesta brukar de moderna privatlärarna undervisa i elevens eget hem. Detta erbjuder en lugn och stressfri miljö där det ofta är lättare att koncentrera sig då det inte finns något annat som kan leda bort uppmärksamheten eller störa, som t.ex. höga ljud, störande klasskamrater osv.

3.  Förbättrade studieresultat
Med hjälp av en privatlärare kan de flesta nå förbättrade studieresultat efter bara några studietillfällen. Detta beror till stor del på den anpassade undervisningen vilken erbjuder fler möjligheter för barnet att lära sig de svåra sakerna på ett enkelt sätt.

4.  Bättre motivation
När man väl har insett att man faktiskt kan om man vill så brukar man även känna sig mer motiverad till att plugga mer och bättre, både med och utan studiehjälp.

5.  Inte så dyrt
Man skulle kanske kunna tro att det är dyrt att hyra en privatlärare, men faktum är att det inte alls behöver kosta mycket pengar. Då man idag även kan få RUT-avdrag för läxhjälp, är dessa mycket väl investerade pengar.

Gymkort

October 22nd, 2013

Med frosten och kylans intåg är det allt fler som skippar utomhusträningen och istället satsar helhjärtat på gymmet. Har du inte skaffat gymkort ännu är det hög tid att göra det nu. Att gå på gym har flera fördelar och det är faktiskt redan dags att tänka på beach 2014. Genom att träna rätt under vardagen så går det att unna sig det lilla extra under de festliga tillfällena med gott samvete.

1.      Skaderisken

Att ha ett gymkort minskar faktiskt skaderisken på flera sätt. Först och främst tränar de flesta för att stärka muskulaturen så att arbetsskadorna reduceras. Den andra anledningen är att du slipper halka på en isfläck under löprundan. På gymmet finns det dessutom instruktörer som hjälper dig träna rätt.

2.      Motivation

Rolig träning är viktig för att få oss att fortsätta träna, särskilt om vi är nybörjare. På gymmet finns det flera olika maskiner att pröva för att se vilken träning du gillar bäst. Det finns även gruppgymnastik vilket kan innebära allt från step up till yoga. Att träna i grupp är ofta väldigt roligt och man får en chans att stifta nya bekantskaper.

3.      Experthjälp

Förutom att få hjälp med unika träningsprogram går det även att få hjälp med kostråd. På gymmen arbetar utbildad personal som är experter på både träning och kost. De finns där för att hjälpa till med de olika önskemålen. Vissa vill öka i vikt, andra minska och några bygga större muskler. De vet allt om vilken kost och träning som passar varje individ bäst för att uppnå det önskade resultatet.

 

På gymmen finns alltid moderna redskap som man kan arbeta igenom hela kroppen med. De är av väldigt bra kvalité och har alla de senaste moderniteterna. Gruppövningarna hålls alltid av en utbildad instruktör för att vara maximalt givande, sedan är det du själv som väljer hur stora rörelser du gör.

Blogga på egen domän

August 31st, 2013

Hör du till en av de få personer som ännu inte startat din egen blogg? Eller har du redan en blogg men vill börja blogga på din egen domän? Att registrera sitt eget domännamn är långt ifrån svårt, det enda du behöver göra är att komma på ett unikt namn som inte är upptaget, och sedan registrera detta hos ett webbhotell. Det finns massor av svenska och utländska webbhotell att välja mellan. Exempel på dessa är Loopia eller Binero. Vilket hotell man väljer bör bero på vad man vill ha ut av tjänsten, till exempel hur mycket man kan tänka sig att betala eller hur mycket trafik hotellets server måste kunna hantera.

För den som vill ha en så billig domän som möjligt, finns det alternativ för under hundra kronor per månad.

Varför blogga på egen domän?
Det går givetvis utmärkt att starta en blogg på till exempel WordPress.com, och sedan använda en av deras adresser. För den som vill sticka ut eller framstå som lite mer professionell är det dock en bra idé att skaffa en egen .se-adress.

Om man vant sig vid WordPress egna verktyg för att skapa och uppdatera bloggar så kan man lugnt fortsätta med det, men använda sitt eget domännamn. Många webbhotell erbjuder också WordPress program när du registrerar dig hos dem.

Vad gör jag om domännamnet jag vill ha är upptaget?
Om det namn du vill ha på din domän redan är taget, så måste du försöka kontakta personen som äger den domänen. Ibland är det webbhotellet som själva har registrerat domännamnet för att kunna sälja domänen till ett lite dyrare pris än normalt.

Om en person redan driver en sajt med det domännamn du vill ha är det lite svårare. Då måste du själv förhandla med den här personen om att köpa namnet, alternativt hitta på ett nytt namn.

Gå kurs i boxning

August 17th, 2013

Sommaren står i full blom och semestern har i princip nyss startat. Många lata dagar blir det med mycket god mat och dryck så gymmet känns längre bort än förr. Det är just det svåra med att komma igång som hindrar många från att börja träna. Vi vet alla vilka gynnsamma effekterna träningen har på vårt liv men ändå vill inte motivationen infinna sig. Ju längre du väntar desto svårare kommer det bli att börja och du kommer snart att sluta tro på dina egna undanflykter. Ta tag i det med träningen och anmäl dig till en kurs i boxning i höst. Det är aldrig för sent att börja träna och boxning är en träningsform som passar alla åldrar. Det är en rolig sport som allt fler får upp ögonen för. 

De flesta gym kan idag erbjuda några boxningskurser om det inte finns en riktig boxningsring i staden. Det kommer att vara betydligt lättare att komma igång med träningen när du går en kurs. Folk peppar varandra och dessutom är det betydligt roligare när det är flera som tränar tillsammans. Många känner oro inför första mötet, men på en kurs för nybörjare är det ingen som är duktig.

Boxning som träningsform är en av de bättre. Så länge du inte sysslar med proffsboxning så är det små skaderisker och du bränner otroligt många kalorier. Hela kroppen arbetar under ett boxningspass, fötterna dansar runt i ringen samtidigt som du snabbt ska slå ut armarna raklånga. Det är explosiva övningar så prova fem minuter hemma så kommer ni förstå hur det är möjligt att boxning faktiskt bränner så mycket fett. Boxare får dessutom väldigt snygga kroppar. Musklerna blir jämt fördelade över kroppen eftersom det är så många muskelgrupper som arbetar under varje pass.

Träningsmöjligheter i stan

April 14th, 2013

För att hinna med jobb, vänner, familj och allt annat vi värdesätter i livet, samtidigt som man inte går sönder av stress, är det viktigt att man håller sig i form. Vår fysiska hälsa påverkar som bekant vår psykiska hälsa och vårt humör i stor utsträckning. Att därför välja bort träning för att ha tid till allt det andra kan ofta leda till både sämre prestationsförmåga och mer stress. Att koppla samman träning med en stunds avslappning är ett effektivt sätt att bli på bättre humör och öka sin fysiska och psykiska uthållighet. Vår medvetenhet om hälsa och motion har ökat markant de senaste decennierna och därför har också möjligheterna till träning blivit mycket större, både inne i stan och ute i förorterna.

Träning på arbetstid
För den som jobbar inne i stan finns det många möjligheter till träning på till exempel lunchen, vilket kan innebära en välbehövlig paus från jobbet samtidigt som man tränar under den tid på dygnet då man är som mest alert. Vissa arbetsplatser har upptäckt att en god hälsa förbättrar arbetsförmågan och erbjuder förmånliga rabatter på gym och uppmuntrar sina anställda att ta en paus från jobbet för en stunds träning. Eftersom träningen blir en del av arbetsdagen är det ett bra sätt att faktiskt komma iväg till gymmet, samtidigt som träningen också fungerar som en paus från arbetsuppgifterna och lite tid för att rensa huvudet.

Det viktigaste för att man ska lyckas hålla formen är att man tränar regelbundet och på ett sätt som passar en själv. Träningsmöjligheterna är idag så många att vem som helst kan lägga upp ett schema och ett tempo som funkar i det långa loppet. Det viktiga är att man skapar rutiner som känns bekväma att följa, hur högt man lägger ribban är helt upp till en själv.

Crosstrainers och löpband

March 16th, 2013

En av de mest populära redskapen idag när det kommer till att hålla sig i form är den så kallade crosstrainern. Med en crosstrainer använder du benen på samma sätt som när du går, samtidigt som du också använder armarna för att hiva dig fram. Eftersom de elliptiska rörelserna är mjuka och naturliga för kroppen är det en träningsform som är skonsam mot lederna samtidigt som du använder flera olika muskler och låter hela kroppen arbeta.

För den som har knäproblem och därför gärna undviker löpning är det ett perfekt träningsredskap, liksom för den som vill vara mer effektiv i sin träning. Just effektiviteten, att man samtidigt tränar både över- och underkroppen har gjort crosstrainern till ett populärt redskap inte bara använda på gymmet, utan även hemma eftersom den kombinerar flera olika moment i samma maskin.

Löpning – ett klassiskt och naturligt sätt att komma i form
För den som vill gå ner i vikt, öka sin kondition eller bara komma i bättre form i allmänhet är löpning en lika klassisk som effektiv träningsform. Dels är det ett naturligt sätt för kroppen att röra sig, dels ger det alltid resultat. Det är dock en träningsform som p.g.a. av tidsbrist eller väderförhållanden inte alltid lämpar sig att syssla med utomhus. Att skaffa sig ett löpband kan vara ett bra sätt att slippa sina egna ursäkter och komma igång med regelbunden träning utan att behöva lämna hemmet.

Sättet vi springer på är dock individuellt, p.g.a. vilken löpstil och kropp vi har. Är själva mattan man springer på för liten och hämmar ens personliga löpstil är risken stor att man inte kommer använda den så ofta eftersom det helt enkelt inte är särskilt skönt och effektivt att träna. Hittar man dock rätt löpband kan det vara ett både kul och framförallt pålitligt sätt att komma i form!

Bättre hälsa med gym

February 22nd, 2013

Det finns många olika sätt att komma i form och öka sin fysiska prestationsförmåga. Med tanke på hur många som idag har ett jobb som innebär att man tillbringar större delen av dagen stillasittande framför en dator, och hur många som lider av fetma och övervikt kan det viktigaste tyckas vara att man faktiskt kommer iväg och gör något för att börja röra på sig, hur lite det än är. Detta är på ett sätt sant, det är bättre att röra på sig lite grann än inte alls, men det är också viktigt att inse vikten av regelbundenhet och att hitta en eller flera träningsformer som passar på lång sikt. Det bästa och enklaste sättet att verkligen komma iväg och träna regelbundet är ofta att skaffa sig ett medlemskort till ett gym. Anledningarna är flera:

1. Ett gymkort gör att man kommer iväg!
Dels känner man kanske en ökad press på att faktiskt börja motionerna, dels kan ett gym erbjuda en så stor variation av träningsformer att man lätt hittar något som passar ens ändamål. Möjligheten att variera sin träning gör också att det känns roligare, samtidigt som det ökar ens chanser att komma i form.

2. Umgås på gymmet
Att regelbundet gå till ett gym med en kompis kan också vara ett bra sätt att sporras till viktminskning eller ökad kondition, samtidigt som det är ett sätt att umgås och slappna av. Att göra träningen till en social aktivitet kan göra att man lättare associerar den med något positivt och kul, samtidigt som man kan stötta varandra för att nå sina uppsatta mål.

3. Träna när du vill
De flesta gym idag vet att alla människor är olika och behöver träna på tidpunkter som passar deras schema och vilja. Skaffa ett gymkort som innebär att du kan komma och gå som du vill.